Opisy kategorii i produktów – ile zzs powinny liczyć?

Opisy kategorii zzs

Opisy kategorii i produktów to jedne z najczęściej pisanych przez copywriterów tekstów. Sklepy internetowe powstają jak grzyby po deszczu, te stacjonarne przenoszą się do sieci, asortymenty są ciągle rozszerzane. Nic więc dziwnego, że każdy copywriter prędzej czy później – ale raczej prędzej! – stanie przed wyzwaniem napisania takiego tekstu. Zwykle nie są to najtrudniejsze z pisarskich wyzwań – ot, opisać modernistyczną finezję lampy stołowej czy niesamowite funkcje najnowszego sedesu z Japonii. Problem często pojawia się, kiedy zaczynamy zastanawiać się jak długie powinny być opisy kategorii i produktów. Czy ktoś przeczyta naszą epopeję na temat ozdób choinkowych? Z drugiej strony – kogo zachęci ultra krótki, rzeczowy opis?

Opis kategorii a opis produktu

Opisanie produktu i kategorii należy do jednych z najłatwiejszych zadań dla copywritera. Otrzymujemy (niestety zwykle nie do rąk!) dany przedmiot i opisujemy go w taki sposób, by czytający natychmiast chciał wrzucić go do koszyka. Jednocześnie nie możemy dopisywać niczemu właściwości, których ta rzecz nie posiada. Nie chcemy, by rozczarowany kupujący zadzwonił do naszego klienta z pretensjami. Opisujemy zatem jak najlepiej produkt takim, jaki jest naprawdę. Tylko jak napisać zachęcający tekst dla najzwyklejszej szczoteczki do zębów albo zeszytu w kratkę? Tutaj właśnie potrzebna jest wyobraźnia i słynne copywriterskie “lekkie pióro”.

Opis kategorii to natomiast tekst opisujący na przykład zbiór przedmiotów w sklepie internetowym klienta. Kategorie mogą być bardziej lub mniej ogólne, na przykład: ubrania damskie i ubrania męskie albo spodnie, czapki, sukienki. Jak opisać taką kategorię? Weźmy przykład czapek. Nie ma sensu tłumaczenie kupującym czym jest czapka. Doskonale to wiedzą. Należy przejrzeć przedmioty w danej kategorii i napisać, że na przykład nasze czapki są tylko z naturalnych materiałów. Albo dziergane przez peruwiańskich Indian. Co jeśli klient ma tysiące przeróżnych czapek? Wtedy pozostaje nam napisać, że takiego wyboru jak my mamy, no to nikt nie ma! Opisując kategorie należy puścić wodze fantazji, ale absolutnie nie mijać się z prawdą.

Jak długi powinien być opis produktu? (zzs skrót, opis produktu lub usługi)

Długość opisu produktu lub usługi jest uzależniona od tego, o czym właściwie piszemy. Prostsze (w obsłudze, budowie, przeznaczeniu) przedmioty nie wymagają rozbudowanych tekstów. Kupujący będzie skłonny przeczytać więcej o laptopie, na którego planuje wydać większą sumę, niż o gąbce do naczyń. Przyjmuje się jednak, że opisy produktów mają od 500 do 2000 zzs. Co oznacza skrót zss? Jeśli już piszesz albo choć trochę o byciu copywriterem poczytałeś, na pewno widziałeś ten skrót. “Zzs” znaczy “znaków ze spacjami”. To podstawowa jednostka dla wyceny tekstów copywritera, który podaje stawki za napisanie właśnie 1000 znaków. 500 znaków to dobra liczba, na której można poprzestać przy opisie najprostszych produktów. Sprawdzi się też, gdy do napisania mamy naprawdę dużo, a klientowi zależy na czasie. Do 2000 znaków możemy się rozpisać przy opisie usług lub bardziej skomplikowanych, droższych przedmiotów. Niektóre strony stawiają na jeszcze dłuższe opisy – zazwyczaj jest to robione przez wzgląd na jak najlepsze pozycjonowanie w wyszukiwarce. Wtedy jednak najważniejszą część opisu należy umieścić na początku. Możemy założyć, że wielu kupujących może nie dotrwać do końca naszego tekstu.

Jak długi powinien być opis kategorii?

Opis kategorii powinien być dłuższy niż opis produktu. To tutaj zwykle należy przerzucić swoje siły, jeśli chodzi o pozycjonowanie pod wyniki wyszukiwarek. Powinniśmy więc zawrzeć jak najwięcej fraz kluczowych i linków. Oczywiście pamiętając, że będą go czytać również ludzie, nie tylko roboty! 1000 znaków to minimum, jeśli chodzi o opis kategorii. Górna granica to około 10000 zss, których nie powinniśmy przekraczać. Między 1000, a 10000 znaków bez spacji jest wiele miejsca do interpretacji. Sam copywriter będzie musiał ocenić, na jak długi opis zasługuje dana kategoria, zależnie od contentu i oczekiwań klienta. Z każdym kolejnym zleceniem stanie się łatwiejsze. Powodzenia!