Pisanie tekstów marketingowych – podstawowe zasady

Content marketing

Jesteś początkującym copywriterem albo masz małą działalność i budżet nie pozwala na zatrudnienie profesjonalisty? Pisanie tekstów marketingowych to zagadka, którą próbujesz rozwikłać, ale toniesz w nadmiarze informacji? Dzięki temu artykułowi dowiesz się, jak tworzyć wartościowe teksty marketingowe! To sztuka, w której trzeba się ciągle doskonalić, ale na początek wystarczy kilka prostych zasad. Być może Twoje pierwsze teksty nikogo nie powalą na kolana. Będą jednak wystarczające, by zaciekawić i, przede wszystkim, nie zrazić klientów. Naucz się podstawowych zasad pisania treści na strony internetowe – ćwicz, ćwicz, i jeszcze raz ćwicz!

Ustalenie odbiorcy

Warto zacząć od ustalenia odbiorcy. Musisz zastanowić się, do kogo tak naprawdę skierowany jest produkt, który chcesz sprzedać. Innymi słowy: ustalić odbiorcę docelowego, czyli tego, który będzie używał produktu. Kiedy przychodzi do ustalenia odbiorcy, wiele osób myśli: “no tak, ale ja chcę dotrzeć do wszystkich”. To pułapka, w którą łatwo jest wpaść niedoświadczonym osobom. Jasne, każdy by chciał, żeby ich produkt dotarł do wszystkich! Zastanów się jednak, czy to możliwe. Stara mądrość ludowa mówi: jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. No właśnie. Jeśli spróbujesz dostosować kampanię czy tekst do wszystkich, zapewne wyjdzie nijaki i nie zwróci niczyjej uwagi. Więc na przykład: jeśli masz sprzedać kosiarki, nie celuj w ludzi mieszkających w blokach, bo może kiedyś się przeprowadzą. Nawet jeśli, zobaczą w tym czasie wiele innych reklam, tekstów i promocji. Zachowaj swoje siły na tych, którzy potrzebują kosiarki tu i teraz! Najlepiej jest stworzyć coś na kształt marketingowej persony, czyli klienta idealnego.

Tworzenie klienta idealnego na potrzeby tekstu

Personę najlepiej tworzyć w oparciu o konkretne dane: kto odwiedza naszą stronę? Kto kupił już coś od nas? Warto w tym celu zainstalować choćby Google Analytics. Dobrze spojrzeć też na strony i social media konkurencji. Jeśli jesteś copywriterem, często nie masz dostępu do takich informacji. Wtedy musisz wykazać się kreatywnością i dobrze wczuć się w markę. Wróćmy do przykładu kosiarek. Zapewne potrzebuje jej Marek, pięćdziesięcioletni właściciel domku jednorodzinnego, który uwielbia zajmować się swoim ogrodem. Marek ma problem ze swoją dotychczasową kosiarką, bo wyłącza się podczas pracy. Nasza kosiarka może ten problem rozwiązać, ale musimy go o tym poinformować. Nasz tekst piszemy dla Marka, a on i jemu podobni na pewno zaciekawią się ofertą. To nie tylko dobre ćwiczenie z wyobraźni, ale też spore ułatwienie. Łatwiej jest pisać do konkretnej osoby, nawet zmyślonej, niż bezimiennej masy ludzi.

Dostosowanie języka

Kolejną rzeczą, o której należy pamiętać, jest dostosowanie języka do odbiorcy. W zależności od tego, co chcemy sprzedać musimy dostosować zarówno język, jak i “tone of voice” do odbiorcy docelowego. Nie używamy zatem słów, które sami musieliśmy sprawdzić w słowniku, kiedy piszemy do przeciętnego Kowalskiego. Nie będziemy też używać potocznego języka, odnosząc się do profesorów uniwersyteckich. Najlepszym pomysłem jest odpuszczenie sobie w ogóle zarówno słów, których znaczenia nie jesteśmy pewni, jak i tych powszechnie uznawanych za obraźliwe. Pisząc, starajmy się używać takich zwrotów, jakich używa nasz odbiorca docelowy. Tak jak inaczej zwracamy się do przyjaciółki, inaczej do szefowej, a jeszcze inaczej do babci – tak inaczej powinniśmy pisać do różnych użytkowników docelowych. Jeśli nie jesteśmy pewni, jakim językiem napisać tekst, najlepiej piszmy w sposób prosty, bez złożonych zdań i, oczywiście, poprawny stylistycznie.

Ogranicz słowa kluczowe

W końcu: pamiętaj, że piszesz przede wszystkim dla ludzi. Tak, SEO jest bardzo ważne. Dzięki frazom i słowom kluczowym nasza strona pozycjonuje się lepiej w wyszukiwarce i przyciąga więcej użytkowników. Zdarzyło Ci się kiedyś jednak zadać wyszukiwarce proste pytanie, a ta wyrzuciła koszmarnie długi tekst z pytaniem odmienionym przez wszystkie przypadki, osoby i czasy? Zwykle nie da się tego czytać i po paru przejrzanych akapitach zdenerwowani wyłączamy stronę. Nie chcesz, by tak zadziało się z twoim tekstem. Należy pisać poprawnie gramatycznie i tak, by było to zrozumiałe dla człowieka, nie robota. To człowiek kupi twój produkt. We wszystkich swoich działaniach myśl więc przede wszystkim o nim!