UX design, UX research, w końcu UX writing – te dwie litery stały się ostatnio bardzo popularne. O ile UX designer zadomowił się już wśród ofert pracy i kursów obiecujących złote góry, wiele osób wciąż nie wie, czym jest UX writing. UX oznacza User Experience, czyli Doświadczenie Użytkownika. Oznacza to pisanie w taki sposób, by użytkownik był zawsze na pierwszym miejscu. Tak, aby wszystko było dla niego jasne i zrozumiałe. Pomyśl o zawiłej instrukcji prostego w gruncie rzeczy urządzenia. Napisanej po polsku, ale kompletnie niezrozumiałej. UX writing powinien być tego dokładnym przeciwieństwem.
Kim jest UX writer?
UX writing nazywa się czasem projektowaniem słowem. UX writer powinien projektować treści przyjazne dla użytkownika. Stworzyłeś aplikację z której jesteś dumny, ale statystki pokazują, że ludzie szybko z niej wychodzą, nie sprawdzając nawet jej funkcji? Bardzo możliwe, że jest to moment w którym powinieneś poszukać dobrego UX writera. Albo przekląć się, że nie zrobiłeś tego wcześniej! A najlepiej jedno i drugie. Możliwe, że aplikacja jest zbyt zawiła i niezrozumiała, co szybko zniechęca użytkownika. Może wystarczy zmienić niektóre słowa albo dokładniej wyjaśnić, co trzeba zrobić? UX writer na pewno pomoże!
Copywriter a UX writer
Wiele osób zastanawia się też, czym różnią się copywriting i UX writer. Czyż copy nie powinien pisać dla użytkownika? Przecież to jemu chce sprzedać produkt! Celem copywritera jest pisanie. Takie, by sprzedawało. Artykuły, zabawne slogany, reklamy – to tylko niektóre z form, które pisze copywriter. Gdy pisze, musi się zastanawiać przede wszystkim nad tym, jak zaangażować użytkownika i sprzedać produkt. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o pracy copywritera, sprawdź nasz tekst! UX writer natomiast często pisanie poprzedza dogłębnym researcherem. Próbuje zrozumieć użytkownika i jego zachowania, tak by w jak najprostszy sposób go poprowadzić. Tam, gdzie copy może się silić na wirtuozerię słowną, tam UX postawi na krótkie i zrozumiałe zdanie.
Gdzie i jak stosować UX writing?
Gdzie stosować UX writing? Zwykle używany jest w aplikacjach, stronach internetowych i na produktach. To krótkie teksty, które pomagają użytkownikowi zrozumieć, co robić, odpowiedzieć na pytania, dodać kontekst. UX writer pracuje w ścisłej współpracy z design teamem albo jako jego część. Jednym z jego podstawowych zadań jest wymyślanie, na jakie problemy może natrafić użytkownik i rozwiązywanie ich. Musi być też adwokatem użytkownika i czasem powstrzymywać designerów przed pomysłami, które niepotrzebnie skomplikują życie klienta. UX writer jest też, jak sama nazwa wskazuje, pisarzem i pisze: często jest to microcopy, ale nie tylko. Jak jeszcze stosować UX writing? To także przerabianie komunikatów błędów na przyjaźniejsze i mniej frustrujące lub pisanie instrukcji czy regulaminów w prosty sposób. Pracę UX writera można częściowo podsumować “tłumaczy z polskiego na nasze”.
UX writing a microcopy
Nierozłącznie związanym z UX writingiem terminem jest microcopy. Czym jest microcopy? To fragmenty tekstu w aplikacjach, na produktach, stronach internetowych. Może być to tekst na przycisku call to action, formularz do zapisania się na newsletter albo informacje na etykiecie. Może się wydawać, że to łatwe – napisać kilka tekstów na strony internetowe liczących dwa, trzy słowa albo jedno zdanie. Nic bardziej mylnego! Często wymaga to więcej wysiłku niż napisanie kilku stron. Tu nie ma miejsca na dokładne wytłumaczenia. Trzeba zawrzeć wszystko w kilku słowach. A to prawdziwa sztuka.