Na czym polega praca copywritera?

Copywriting – praca marzeń. Dni spędzane z laptopem w kawiarni czy na łonie natury i tworzenie wspaniałych treści, o które firmy będą się zabijać. W ten sposób wyobraża sobie tę pracę zaskakująco wielu początkujących, ma to niestety niewiele wspólnego z rzeczywistością.

Kim jest copywriter, co robi i jak naprawdę wygląda tworzenie treści? Pisanie jest rzemiosłem, więc często oznacza poprawki, korekty i redagowanie na nowo swoich tekstów. W zależności od tego, czy klient potrzebuje opisów kategorii, opisów produktów czy tekstu specjalistycznego należy zagłębić się w produkt lub temat i poznać go możliwie najlepiej (w jak najkrótszym czasie). Copywriter jest więc po części wytwórcą, producentem wartościowych treści.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile tekstów dziennie pisze copywriter. Zależy to od kilku czynników; etatowy twórca (najczęściej) ma jasno określoną ilość tekstów, podczas gdy wolny strzelec w jednym tygodniu spłodzi tekstów sto, by w następnym nie pisać nic.

O swoje zlecenia copywriter musi często walczyć z konkurencją, a ta jest coraz większa.

Możliwości jest kilka – klientów można znaleźć na portalach społecznościowych, stronach z ogłoszeniami o pracę lub dedykowanych platformach, które pośredniczą między zleceniodawcą i copywriterem w zamian za prowizję.

Umiejętności copywritera – jakie powinien posiadać?

Przeglądając oferty pracy dla copywriterów, lub wpisując w wyszukiwarkę ,,copywriter umiejętności” na pewno spotkamy się z terminem ,,lekkie pióro”. Oznacza to nie tylko łatwość przekuwania myśli w tekst, lecz także zdolność tworzenia tekstów przyjaznych dla odbiorcy.

Co musi umieć copywriter? Przede wszystkim musi umieć pisać. Poprawne operowanie językiem i słowem pisanym to jednak nie wszystko. Idealny kandydat to człowiek, który jest ekspertem w jednej lub kilku dziedzinach, potrafiący tworzyć angażujące teksty oraz znający dobrze język korzyści. Nieodzowna jest tu także zdolność sprawnego wyszukiwania i odsiewania informacji.

Bardzo istotna jest także znajomość zasad tworzenia treści do internetu. Teksty mają często za zadanie nie tylko zaciekawić i zatrzymać czytelnika, lecz również sprawić, by strona była bardziej atrakcyjna dla wyszukiwarek i pojawiała się na górze listy.

Co ciekawe, w pracy jako copywriter, wykształcenie często jest na drugim planie. Wiele firm szuka człowieka, który dobrze pisze i nie ma znaczenia, czy ukończył filologię lub podobny kierunek studiów.

Copywriter – zarobki

Trudno odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie, ile zarabia copywriter. Stawki różnią się w zależności od rodzaju tekstu, umowy czy sposobu rozliczania z klientem.

Ile zarabia copywriter freelancer? Dla wolnego strzelca sky is the limit. To sam zainteresowany negocjuje stawkę, najczęściej wyrażoną jako kwota za 1000 znaków ze spacjami. Duże znaczenie ma tutaj rodzaj umowy. Większość freelancerów tworzy na podstawie umowy o dzieło, co jest nie tylko wygodne, lecz również pozwala zarobić najwięcej.

Ile zarabia copywriter na etacie?

Tutaj stawki mogą wahać się od najniższej krajowej do nawet 10 000 złotych. Wszystko zależy od tego co i dla kogo piszemy. Umowa o pracę niesie też ze sobą wiele korzyści jak płatny urlop czy zwolnienie lekarskie w przypadku choroby. Coraz więcej firm w Polsce rozumie potrzebę posiadania wartościowych treści na swoich stronach i coraz częściej zatrudnia etatowego copywritera.

Sprawdź nasze aktualne ogłoszenia w dziale PRACA.