Persona marketingowa – czym jest?

persona marketingowa co to jest

Persona w marketingu oznacza profil twojego potencjalnego klienta. Jest pojęciem, z którym spotkasz się bardzo szybko, jeśli zależy ci na opracowaniu skutecznej strategii w biznesie. Persony mogą być różne, w zależności od tego, czym się zajmujesz i do kogo kierujesz swój produkt, usługę czy reklamę. Do czego będzie ci potrzebna persona? Marketing skierowany do wszystkich jest ostatecznie skierowany do nikogo. Określając, kim jest klient, możesz o wiele dokładniej dostosować swój komunikat marketingowy do odbiorcy, dzięki czemu poprawiasz skuteczność swojej reklamy.


W kilku słowach, czym jest persona? To twój klient idealny. Człowiek, który posiada imię, twarz, mieszka w konkretnym miejscu i posiada sprecyzowane potrzeby do zaspokojenia, oczekiwania, które spełnia twój produkt oraz obawy, które rozwieje twoja strategia marketingowa. O wiele łatwiej jest stworzyć reklamę skierowaną do Andrzeja, trzydziestoletniego programisty z dolnego śląska, który chce założyć w swoim domu alarm antywłamaniowy ze względu na bezpieczeństwo swojej rodziny, niż do bliżej nieokreślonego ,,Iksa”.


Jak stworzyć personę marketingową?


Tworzenie persony jest, mogłoby się wydawać, czymś niezwykle prostym. Ustalamy, dla kogo jest nasz produkt/usługa i tworzymy na tej podstawie profil przykładowego klienta. Wielu, zwłaszcza początkujących, ludzi biznesu popełnia ten właśnie błąd; budowanie persony wyłącznie na podstawie naszego wyobrażenia potencjalnego odbiorcy potrafi przynieść więcej szkody niż pożytku. Na samym początku, nie mamy niestety innej opcji, jednak niezwykle często nasz obraz kupującego znacząco odbiega od rzeczywistego. Zamiast brać elementy persony z głowy, powietrza czy sufitu warto skorzystać ze statystyk, dzięki którym dowiemy się, kto rzeczywiście najczęściej odwiedza naszą stronę czy kto najczęściej kupuje nasz produkt.


Opis persony powinien zawierać podstawowe informacje jak wiek, płeć czy miejsce zamieszkania. Dalej należy dowiedzieć się, czym zajmuje się nasza persona, jakie ma zainteresowania oraz czego od nas (naszego produktu) oczekuje. Pomocne jest również ustalenie, co motywuje naszą personę do zakupu czy skorzystania z usługi, jakie są jej problemy, które możemy rozwiązać. Im bardziej konkretny będzie opis, tym łatwiej później przyjdzie nam dopasowanie reklamy do naszej grupy docelowej. Ostatnim krokiem jest nadanie personie twarzy oraz imienia. Pozostawienie tego na koniec sprawia, że podczas tworzenia persony nie sugerujemy się zdjęciem.


Przykłady person w praktyce


Adam, 35 lat, mieszka w woj. wielkopolskim. Fryzjer. Po pracy lubi spędzać czas wędkując. Chce kupić kurtkę z dużą ilością kieszeni, żeby mieć wszystkie potrzebne akcesoria pod ręką. Adam ,,nie lubi niedoróbek” – chce dobrej jakości materiału oraz wykonania i jest skłonny za nie zapłacić.
Już tak krótki opis postaci Adama pozwala stwierdzić, że nie będzie on zainteresowany pierwszą lepszą kurtką. Prawdopodobne jest również, że Adam posiada już wiedzę na temat sprzętu wędkarskiego, w tym ubrań. Reszta w rękach działu marketingu.


Biorąc się za tworzenie persony, przykłady znajdziemy w sieci. Nasz idealny klient może jednak różnić się od idealnego klienta konkurencji, nawet jeśli oferujemy podobny produkt czy usługę. Dobrym sposobem na poprawienie swoich wyników jest również stworzenie więcej niż jednego profilu klienta idealnego (persony) – przykład:


Kasia, 20 lat, Wrocław, zaręczona, studiuje psychologię. Kasia potrzebuje laptopa. Będzie służył do nauki i wieczornych seansów filmowych. Jej poprzedni komputer był zbyt ciężki – jazda tramwajem na uczelnię była dla niej udręką.
Bartek, 40 lat, Poznań, żonaty, ojciec dwójki dzieci, kierowca. Rodzice postanowili wymienić komputer na nowszy. Urządzenie będzie służyło dzieciom do gier, rodzicom głównie do korzystania z portali społecznościowych. Bartek chce kupić ,,jak najwięcej za jak najmniej”.
Oba profile mogły powstać w firmie oferującej sprzęt komputerowy, jednak do Kasi i Bartka sklep ten skieruje dwie zupełnie inne oferty.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu swojego sklepu internetowego, sprawdź naszą zakładkę DORADZTWO.