Jeśli spróbować odpowiedzieć jednym zdaniem na pytanie, czym jest content marketing, odpowiedź będzie brzmiała: konkretne treści skierowane do konkretnych ludzi. Czym jest content? Treścią. Czym jest marketing? Docieraniem do klienta.
Content marketing pozwala firmie zaistnieć w świadomości odbiorcy. To właśnie dzięki content marketingowi możesz stworzyć swoją markę i wpłynąć na to, jak klienci będą cię postrzegali. Bezpośrednio łączy się to z ich późniejszymi decyzjami zakupowymi.
Marketing treści pozwala ci nie tylko stać się w oczach potencjalnych klientów ekspertem w swojej branży. Odpowiednia treść to także doskonały sposób na przyciągnięcie do siebie nowych ludzi, którzy nigdy nie dowiedzieliby się o twoim istnieniu, gdyby nie artykuł sponsorowany czy wpis na blogu. Jak to możliwe? Otóż to właśnie (między innymi oczywiście) treść odpowiada za to, czy klient szukający w sieci rozwiązania swoich problemów trafi właśnie na ciebie.
Jakie są rodzaje contentu?
Możemy nie zdawać sobie z tego sprawy, lecz w internecie stale napotykamy różne rodzaje contentu.
Przykłady content-type (rodzaje treści):
- artykuły blogowe – nawet po długim czasie od opublikowania pozwalają przyciągnąć nowych odbiorców na naszą stronę
- newslettery – pozwalają na budowanie relacji z klientami
- artykuły sponsorowane – umożliwiają nam dotarcie do większej liczby odbiorców (w ich stworzeniu może pomóc Ci dobry copywriter)
- e-booki – dzięki nim wzrasta nasza wiarygodność jako eksperta w branży (oczywiście pod warunkiem, że e-book prezentuje poprawną merytorycznie treść oraz jest odpowiednio wykonany)
- reklamy – np. w Google czy na Facebooku pozwalają nam ,,zaistnieć w świecie”
- treści na portalach społecznościowych – fanpage marki to dobre miejsce, by stworzyć wokół niej społeczność.
W sieci możemy oczywiście natknąć się także na inne rodzaje treści. Content marketing jest jednak zagadnieniem tak obszernym, że nie sposób wyczerpać tematu w jednym tylko artykule.
Narzędzia content marketingu – jakie należy wyróżnić?
XXI wiek pozwala nam ułatwić sobie życie na wiele sposobów, dlatego dziś w internecie można znaleźć różnorodne narzędzia content marketingu.
- Google Trends – Dowiedz się, czego szukają internauci z całego świata. To zdanie wita nas na stronie głównej Google Trends. I dokładnie o to chodzi. Usługa pozwala nam dowiedzieć się, co wpisywali w wyszukiwarkę ludzie mieszkający na dowolnej szerokości geograficznej. Jeśli wiesz, czego człowiek potrzebuje, wystarczy mu to dać.
- Google Keyword Planner – Planer słów kluczowych pomaga dobrać słowa kluczowe, które umieścisz w swojej treści. Słowa kluczowe z kolei mają wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania.
- Buzzsumo – pozwala ci śledzić dokąd ,,zawędrowała” twoja treść. Przez monitorowanie liczby udostępnień w mediach społecznościowych daje ci oraz tego, jak popularny jest tworzony przez ciebie content. Wyniki możesz łatwo wyeksportować do pliku Excel.
- Contentgems – stworzone z myślą o twórcach treści. Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę lub chwilowo brakuje ci pomysłów, Contentgems wie jak temu zaradzić. Codzienna dawka artykułów o wybranej tematyce przysyłanych na maile oszczędza twój czas i pozwala szybciej poszerzać wiedzę.
Tak jak dobry mechanik ma w swojej skrzynce różne klucze do różnych zadań, tak ty powinieneś mieć w swoim zanadrzu różne marketingowe narzędzia. To właśnie od nich w dużej mierze zależy jak skuteczny będzie twój content marketing. Narzędzia należy dobrać do własnych potrzeb tak, by ułatwić sobie pracę i zapewnić jak najlepszy efekt końcowy (czyt. wysoką sprzedaż).