Artykuł sponsorowany a ekspercki – różnice

Odbiorcy treści w internecie mają coraz wyższe wymagania. Chcąc rozwijać się w sieci, nie można tego osiągnąć bez tworzenia wartościowego contentu. Niskiej jakości tekst nie tylko nie będzie atrakcyjny dla czytelnika, lecz może, co gorsza, narazić się na niełaskę wyszukiwarek, które promują unikalne i po prostu dobre artykuły. Co znaczy dobre? To zależy od tego, dla kogo piszemy, o czym piszemy i przede wszystkim – co piszemy. A napisać możemy na przykład:

Artykuł sponsorowany

Każde kolejne pokolenie użytkowników jest odporniejsze na reklamowanie produktu wprost. Z tego powodu marketing sięga po coraz bardziej subtelne narzędzia. Artykuł sponsorowany ma na celu nie tylko ukazanie marki czy produktu.
Tego rodzaju teksty wykorzystuje się, by zwiększać ruch na stronie poprzez subtelnie zaszyty w treści link do naszej strony. W skrócie: płacimy i publikujemy nasz artykuł w serwisie zewnętrznym, żeby dotrzeć do większej liczby odbiorców, oraz by odwiedziło nas więcej ludzi.

Najważniejsze jest, oprócz oczywiście poprawności językowej, by artykuł był ciekawy. Dotyczy to każdego tekstu, może z wyjątkiem prac naukowych. Pozytywne wrażenia po lekturze będą kojarzyć się później z reklamowaną marką/produktem. Przykład? Historia o tym, jak nowa kształt smoczka rozwiązał problemy z bólem brzuszka, umieszczona w artykule o sposobach na walkę z kolką niemowlęcą.

Artykuł ekspercki

Artykuł ekspercki może pełnić funkcję reklamową, jednak w sposób jeszcze bardziej subtelny niż tekst sponsorowany. Przyniesie również nieco inny efekt. Ten rodzaj treści skierowany jest do odbiorcy, który poszukuje wiedzy i odpowiedzi na swoje pytania. Jeśli marka oferuje mu te odpowiedzi w sposób wyczerpujący, a przy tym łatwo przyswajalny, tworzy wizerunek profesjonalnej i solidnej marki. Nie trzeba chyba podkreślać, jak bardzo jest to istotne w sieci.

Wiele mówi już sama nazwa; żeby napisać ten rodzaj tekstu, trzeba doskonale znać opisywaną dziedzinę. Nie musi wcale chodzić o praktyczne doświadczenie – autor piszący od dziesięciu lat na temat odzieży roboczej czy kosmetyków, z pewnością posiada ogromną wiedzę na dany temat. Ważne jest jednak, by autor oprócz zapasu informacji dysponował także autorytetem. Dzięki temu będzie on wiele bardziej wiarygodny.

Artykuł sponsorowany a ekspercki – czym się różnią?

Jedną z głównych różnic między artykułem sponsorowanym a eksperckim jest to, że za opublikowanie pierwszego musimy zapłacić, tymczasem za drugi – to my możemy otrzymać zapłatę (lub przynajmniej podziękowanie) jeśli piszemy dla kogoś jako specjalista.
Artykuł ekspercki dotyczy najczęściej konkretnego zagadnienia, jest tworzony przez znawcę tematu i poparty jego marką osobistą. Tekst sponsorowany pozwala na większą swobodę oraz nie wymaga od autora wyczerpującej znajomości poruszanego tematu.

W obu przypadkach treści służą generowaniu ruchu na naszej stronie oraz zwiększaniu świadomości marki. Artykuł ekspercki przyczyni się przy tym do budowania obrazu profesjonalnej firmy.
Prawo wymaga, by tekst sponsorowany był wyraźnie oznaczony. Sprawia to, że część potencjalnych klientów zignoruje artykuł, uznając go za nic niewartą reklamę. Problem ten nie występuje w przypadku tekstu specjalistycznego. Tutaj jedynym ,,oznaczeniem” jest nazwisko autora lub nazwa firmy, dzięki czemu można ominąć filtr czytelnika.

Tekst sponsorowany ma na celu (nienachalne) pokazanie marki czy produktu jak największej grupie ludzi, artykuł ekspercki przede wszystkim przekazuje wiedzę.