Marzeniem każdego właściciela sklepu internetowego jest zwielokrotnienie sprzedaży. Pełne koszyki i wysokie obroty bez promocji i przez cały rok są jak najbardziej realne. Dlatego jeśli chcesz to osiągnąć, warto stosować sprawdzone i przemyślane strategie. Cross-selling i up-selling to techniki sprzedaży, które nie wymagają zwiększenia liczby klientów w sklepie, a znacznie zwiększą Twoje zyski.
Na czym polega cross-selling?
W skrócie to metoda polegająca na umiejętnym zaproponowaniu klientowi produktu lub usługi uzupełniającej dla towaru, który już znajduje się w jego koszyku. Każdy z nas zna kultowe pytanie: a może frytki do tego? Na tym właśnie polega cross-selling w sprzedaży bezpośredniej i możemy to przełożyć również na sprzedaż internetową.
Jeśli w sposób przemyślany i przykuwający uwagę zaproponujemy klientowi towar lub usługę, która dopełni jego zakupy, w rezultacie możemy zwiększyć wartość koszyka i oczywiście nasz zysk. Z pewnością atrakcyjna forma graficzna i odpowiednio przygotowany tekst przekona klienta, że potrzebuje również tego dodatkowego produktu. Jeśli klient wrzucił do koszyka rower, zaproponuj mu listę dodatkowych akcesoriów lub przegląd na preferencyjnych warunkach.
Stosując tę technikę dajesz klientowi poczucie, że jest dobrze obsłużony i ma do czynienia z profesjonalistami. Niewątpliwie zyskujesz szansę na zwiększenie sprzedaży, jeśli przewidzisz potrzeby klienta wcześniej. Wówczas istnieje większe prawdopodobieństwo, że kupi towar i akcesoria u Ciebie, nie u konkurencji. Pamiętaj, że cross-selling nie generuje żadnego ryzyka, klient wybrał już produkt podstawowy i kupi go. Tylko od Ciebie zależy czy kupi coś jeszcze.
Co to jest up-selling?
W przypadku tej techniki nie wytwarzamy dodatkowej potrzeby u klienta, ale fachowo rozszerzamy wybór. Metoda up-selling polega na proponowaniu klientowi produktów droższych, bardziej luksusowych. Jeśli przegląda modele smartfonów należy wyświetlić listę propozycji bardziej rozbudowanych, nowszych i droższych modeli z tego samego segmentu.
Prawdopodobnie każdy z nas lubi luksus i ta metoda właśnie na tym bazuje. Dlaczego? Ponieważ wytworzenie u klienta potrzeby posiadania bardziej prestiżowej wersji produktu, którego szuka może skłonić go do zmiany decyzji. Właśnie dlatego dobrze dobrane propozycje produktów zwiększają Twoją szansę na zysk ze sprzedaży. W efekcie klient czuje się dobrze obsłużony, a sama świadomość dokonania „lepszego” wyboru wywołuje u niego zadowolenie.
Co robić, by zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowy?
Znasz już teorię, teraz pora na garść praktycznych porad. Zarówno cross-selling jak i up-selling muszą być kompetentnie wdrażane. W sprzedaży bezpośredniej sprawę załatwia uśmiechnięty, fachowy sprzedawca. W sklepie internetowym sprzedają kreacje graficzne i content marketing. Stworzenie subtelnych i profesjonalnych kreacji, które zachęcą klienta do zakupów jest bardzo istotne. Z tego względu każda lista propozycji musi być opatrzona odpowiednim, zachęcającym do przeglądania tekstem.
Pamiętaj, aby strony produktów były jednolite, z czytelną specyfikacją, dobrej jakości zdjęciami i profesjonalnym, aktualnym opisem produktu. Jeśli chcesz przekonać klienta do dodatkowego lub droższego zakupu, to właśnie opis marketingowy musi roztoczyć przed nim całe spektrum korzyści z zakupu. Niewątpliwie każda, nawet najlepsza strategia musi być starannie dopracowana. Właśnie dlatego zadbaj o każdy szczegół powiększając grono zadowolonych klientów i swoje zyski.