Błędy w sklepie internetowym przez które tracisz klientów

buying online

W Twoim sklepie internetowym pojawia się niewielu odwiedzających, a kupujących jest jak na lekarstwo? Oczywiście, sam działający mechanizm nie wystarczy, aby sprzedawać online. Dowiedz się jakie błędy w sklepie internetowym popełniają sprzedawcy. Sprawdź czego unikać, by nie odstraszyć klientów.

Klient musi znaleźć to, czego szuka

Przystępując do zakupów przez internet, klient doskonale wie co chce kupić. Podstawowym narzędziem, które ma mu to ułatwić jest przede wszystkim wyszukiwarka. Musi ona być skonfigurowana pod konkretne produkty i możliwie jak najdokładniejsza.

searching

Oczywiście strategia w każdej branży będzie inna. Jeśli sprzedajesz np. tonery do drukarek to wiesz, że klient przychodzi po konkretny produkt. Wówczas wyszukiwarka powinna pokazać klientowi tylko produkty odpowiednie dla modelu jego drukarki. Inaczej będzie w przypadku odzieży, wyniki wyszukiwania hasła „czerwona spódnica” powinny zawierać wszystkie czerwone spódnice, które są dostępne w sklepie. Niedopuszczalne jest, aby w wynikach wyszukiwania na pierwszym miejscu znalazły się produkty, których aktualnie brak. Takie błędy w sklepie internetowym niestety często są na porządku dziennym.

Zapanuj nad chaosem w swoim sklepie internetowym

W momencie, gdy klient otrzymał wyniki swojego zapytania warto, aby mógł je doprecyzować za pomocą filtrowania. Dlatego też dobrze przemyślany i sprawnie działający mechanizm szybko dostarczy listę konkretnych produktów.

puzzle

Kolejną wadliwie projektowaną funkcjonalnością w sklepach jest przypisywanie do kategorii. Szukając produktu po kategorii klient spodziewa się uzyskać pewną ilość podobnych produktów, chce mieć wybór. Jeżeli lista kategorii nie będzie intuicyjna, klient najprawdopodobniej zniechęcony tym chaosem po prostu odejdzie do konkurencji.

Jednolita prezentacja to podstawa

Jeśli odwiedzający Twój sklep dotarł już do poszukiwanych produktów musisz przekonać go, aby dokonał zakupu. W związku z tym, zdjęcia produktów muszą prezentować go w najatrakcyjniejszy sposób. Kiepska jakość zdjęcia, jego brak lub brak możliwości jego powiększenia to najczęściej popełniany błąd. Niewątpliwie profesjonalne zdjęcia to absolutna podstawa sprzedaży online.

camera

Warto również zadbać o spójność całej szaty graficznej w sklepie i regularnie aktualizować ją zgodnie z trendami. Twój klient przede wszystkim „kupuje oczami”. Jeśli więc Twój sklep nie będzie wyglądać dobrze niczego nie sprzedasz.

Opisy produktów są tylko dla Google. Bzdura!

Chaos pod zdjęciem i byle jak zrobione opisy to kolejny kardynalny błąd wielu sprzedawców. Jeśli myślisz, że klienci nie zwracają uwagi na opisy i specyfikacje to najlepiej od razu zamknij sklep internetowy. Czytelna i ujednolicona tabela specyfikacji technicznej to dla klienta sygnał, że jest uczciwie poinformowany o tym, co kupuje.

copy

Byle jak napisany lub nie daj Boże skopiowany wprost z tłumacza google dziwaczny opis produktu skutecznie zniechęci każdego. Klient czytając taki opis zaczyna się zastanawiać, czy nie trafił do skleconej na szybko strony służącej do oszukiwania ludzi i szybko z niej ucieka.

Profesjonalny opis produktu jest w stanie przekonać niezdecydowanych do dokonania zakupów. Nie wspominając już o podnoszeniu pozycji w wynikach wyszukiwania i budowania wizerunku marki. 

Produkt w koszyku to jeszcze nie powód do świętowania

Problem porzuconych koszyków to materiał na osobny artykuł, ale postaram się po krótce wyjaśnić jakie czynniki mogą wpłynąć na odstąpienie od zakupów w ostatniej chwili. Brak certyfikatu SSL i źle działające przekierowanie do płatności. Takie właśnie błędy w sklepie internetowym skutecznie odstraszają każdego. Tutaj nie ma dyskusji, jeśli klient ma jakiekolwiek wątpliwości czy płatność dokonywana jest bezpiecznie, w rezultacie natychmiast porzuci stronę. Ponadto długi czas oczekiwania na paczkę lub wysokie koszty dostawy powodują, że klienci najczęściej rezygnują z zakupów w ostatniej chwili.

payment

Co robić by uratować sklep?

Przede wszystkim wczuj się w kupującego i przyjdź przez cały proces zakupów, poproś znajomych by to zrobili i przekazali Ci szczere uwagi. Zleć profesjonalny audyt treści na stronie i zainwestuj w obsługę copywriterską, bo to z pewnością Ci się opłaci. Zadbaj o właściwy kontakt z klientami, szybko i rzetelnie odpisuj na maile. Regularnie prowadź profile na mediach społecznościowych i dbaj o swój pozytywny wizerunek w sieci.

Reasumując, prowadzenie sklepu internetowego to praca na pełny etat. Jeśli Twój sklep będzie dopracowany i przyjazny kupującym, na pewno zaprocentuje to znacznym zwiększeniem zysków.