Jak stworzyć content plan?

Jak stworzyć content plan?

Skuteczne zwiększenie swojej widoczności w wyszukiwarce oraz pokazanie się potencjalnym nowym klientom z jak najlepszej strony to zadanie jak najbardziej wykonalne, choć bez wątpienia dość trudne. Warto więc skorzystać z dostępnych technik oraz narzędzi, które mają za zadanie przede wszystkim odczuwalnie ułatwić cały proces. Jednym z nich jest stworzenie kompletnego content planu. Co to jest i o czym należy pamiętać w trakcie jego układania?

Po pierwsze plan – content marketing

Prezentowanie klientom i wszystkim zainteresowanym użytkownikom odpowiedniego contentu powinno być odpowiednio przemyślane. Nikt przecież nie będzie zainteresowany informacjami nieaktualnymi, które dodatkowo wiążą się z nieatrakcyjną ofertą. Takie działania są bezcelowe z punktu widzenia przedsiębiorcy chcącego skutecznie zaznaczyć swoją pozycję w przestrzeni internetowej. Chcąc stworzyć interesujące treści, warto wykonać content plan. To klucz do uzyskania pożądanych efektów. Plan pozwala też właściwie rozplanować nakład pracy, przydzielając konkretne zadania wykwalifikowanym specjalistom. Dobra strategia tworzenia treści jest zatem dziedziną, która tylko z pozoru może wydawać się opcjonalnym dodatkiem. W rzeczywistości jednak wartość dobrego content planu jest nie do przecenienia, odgrywając dużą rolę w działaniach promocyjnych nastawionych przede wszystkim na zwrócenie uwagi użytkowników w Internecie.

Content plan – co to jest?

Pojęcie content planu może wydawać się dość niezrozumiałe, szczególnie osobom, które wcześniej nie miały do czynienia z planowaniem działań promocyjnych w Internecie. Często użytkownikom wydaje się, że content, który mogą obserwować na stronie firm i sklepów jest dodawany spontanicznie, a umieszczenie postu czy artykułu może być zlecone jeszcze w dniu publikacji. W rzeczywistości jest jednak zupełnie odwrotnie, o czym najlepiej świadczy przygotowywany przez specjalistów content plan. Co to jest? To nic innego jak harmonogram publikacji, dotyczący przede wszystkim treści o charakterze promocyjnym.

Mogą mieć one różną formę, począwszy od krótkich postów przeznaczonych na social media, po grafiki oraz infografiki, przez posty wideo i karuzele, po bardziej skomplikowane artykuły blogowe i inne wymagające treści na stronę internetową. Doskonale więc widać, że tworzenie funkcjonalnego content planu to zadanie wieloetapowe, wymagające odpowiedniej wiedzy teoretycznej oraz dużego doświadczenia w branży. W content planie powinny zostać uwzględnione wszystkie najważniejsze rodzaje treści, które dana firma chce wykorzystywać w komunikacji ze swoimi klientami. Wymaga to odpowiedniego planowania – skupienie się tylko na jednej formie treści może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego, a przecież nie o to chodzi. Zlecanie przygotowania konkretnych postów i artykułów z dnia na dzień również nie jest dobrym pomysłem, ponieważ wprowadza to niepotrzebny chaos do działań marketingowych, który nikomu nie służy.

Jak stworzyć skuteczny content plan?

Wiedząc, czym tak naprawdę jest content plan, można już odpowiednio planować swoje działania z tego zakresu. Czy jest to trudne? Z pewnością może to być zadanie praktycznie niewykonalne dla kogoś, kto nigdy wcześniej nie miał do czynienia z takim wyzwaniem. Oczywiście można próbować stworzyć content plan wyłącznie własnymi siłami, jednak szybko może okazać się, że te działania są praktycznie bezcelowe. Choć gotowy plan zlecania, tworzenia oraz publikowania treści często wydaje się tak spójny, że klienci postrzegają go jak coś bardzo łatwego do przygotowania, to jednak w rzeczywistości jest zupełnie inaczej.

Stworzenie content planu wymaga odpowiedniej wiedzy teoretycznej na temat obowiązujących w danym momencie trendów, najlepszej pory na publikację postów oraz tematyki przygotowywanych treści. Umiejętności praktyczne przydają się natomiast podczas faktycznego planowania, kiedy to należy wszystkie treści rozmieścić w czasie. W trakcie tego etapu tworzenia content planu należy wziąć pod uwagę wiele różnorodnych czynników, mających bezpośredni wpływ na jego końcowy kształt. Zajmowanie się kwestią treści (copywriting) SEO to nie tylko ich publikacja, ale także przygotowanie i korekta. Te działania również mają bardzo duże znaczenie w kontekście zawartości content planu. Co to jest i jak dobrać właściwe treści, które należycie spełnią swoje podstawowe zadanie, jakim jest zwrócenie uwagi wielu użytkowników?

Co może zawierać content plan?

Content plan to pojęcie złożone, a jednocześnie bardzo obszerne. To, jakie treści będzie on zawierał, jest uzależnione przede wszystkim od ustalonych wcześniej form komunikacji z użytkownikami. Jeśli firma może wykorzystywać social media do zwiększenia widoczności swojej oferty, to treść oraz rodzaj postów zaplanowanych na dany tydzień czy miesiąc również powinna znaleźć się w planie.