Co to jest lead w artykule i jak go napisać?

Co to jest lead w artykule i jak go napisać?

Aby napisać dobry tekst na stronę internetową, nie wystarczy pilnować zasad językowych i znaleźć dobre słowa kluczowe. Trzeba również pamiętać o odpowiedniej strukturze. Pamiętaj, że wstęp, rozwinięcie i zakończenie to elementy niezbędne nie tylko w szkolnych wypracowaniach. Wstęp, zwany leadem, to jedna z najważniejszych części tekstu. To w dużej mierze od niej zależy, czy odbiorca zdecyduje się kontynuować czytanie. Jeśli chcesz dowiedzieć się, co to jest lead w artykule i jak go poprawnie napisać, zapoznaj się z dalszą częścią wpisu.

Co to lead w artykule?

Każdego dnia przeglądamy liczne strony internetowe. Wzrok przyciągają chwytliwe tytuły, walczące o naszą uwagę. Niestety z samego nagłówka ciężko dowiedzieć się, czy treść zawiera informacje, które nas rzeczywiście interesują. Na szczęście z pomocą przybywa nam lead – krótki tekst znajdujący się tuż pod tytułem. W skrócie można powiedzieć, że lead jest po prostu zajawką, która informuje o zawartości tekstu. Stanowi on bardzo istotny element. Według specjalistów od copywritingu pełni on rolę przynęty i informatora. To właśnie dzięki niemu możemy dowiedzieć się, jakie informacje znajdują się w dalszej części treści. Należy jednak pamiętać, że lead nie może zdradzać zbyt wiele. Powinien intrygować, wzbudzać ciekawość czytelnika i zachęcać do kontynuowania czytania.

Cechy dobrego wstępu do artykułu

Napisanie dobrego leadu to nie lada wyzwanie. Ten element tekstu musi wprowadzić czytelnika w dane zagadnienie i przyciągnąć jego uwagę na tyle, aby chciał kontynuować czytanie dalszej części artykułu.

Kiedy należy stworzyć lead? W tej kwestii nie ma konkretnej reguły. Niektórzy copywriterzy piszą go na początku, natomiast inni tworzą go po napisaniu całości i traktują go jak wisienkę na torcie. Zarówno pierwsi, jak i drudzy postępują poprawnie.

Jak długi powinien być lead? Najlepiej, aby składał się z 2-5 zdań, czyli ok. 200-400 znaków. We wstępie nie należy się rozpisywać. Ma być krótki, chwytliwy i nakłaniający do działania. Zbyt długi lead może “zmęczyć” odbiorcę, przez co odpuści on dalsze czytanie.

Ponadto dobry lead powinien być napisany prostym, zrozumiałym językiem, przystępnym dla odbiorców. Nie warto stosować w nim skomplikowanych wyrażeń i tworzyć długich zdań. Pamiętaj, że jeśli czytelnik nie zrozumie artykułu już na wstępie, z pewnością nie zdecyduje się na kontynuowanie czytania.

Tworząc lead do artykułu SEO, należy również pamiętać, aby umieścić w nim frazę kluczową. Nakieruje ona czytelnika na temat tekstu, a dodatkowo korzystnie wpłynie na pozycjonowanie.

Jeśli planujesz również wprowadzanie produktów do sklepu internetowego, zajrzyj do nas!

Specjaliści często umieszczają w leadzie również cytaty. Dzięki nim pobudzają czytelnika do refleksji i przykuwają jego uwagę. Zamieszczając trafny cytat, można skutecznie wzbogacić wstęp i sprawić, że będzie prezentował się bardziej profesjonalnie. Jeśli jednak nie dysponujesz ciekawym cytatem nawiązującym do tematu, możesz skorzystać z danych statystycznych. Dzięki nim tekst wydaje się bardziej wiarygodny. Ciekawą opcją jest również skierowanie do czytelnika pytania. Pobudza ono ciekawość i koncentruje uwagę. Sprawia, że użytkownik chce znaleźć na nie odpowiedź, przez co kontynuuje czytanie.

Jak napisać lead, który przyciągnie uwagę?

Gdy już wiesz, jakie są cechy dobrego wstępu w artykule, zapewne zastanawiasz się, jak napisać lead, aby zrobił on wrażenie na czytelniku. Przede wszystkim powinieneś pamiętać o kilku najważniejszych zasadach. Główna z nich dotyczy długości leadu. Musi być on krótki i  pobudzający do myślenia oraz działania. Powinien zawierać krótką informację o zawartości artykułu, jednak nie może zdradzać zbyt wiele. Musi być intrygujący i nieco tajemniczy. Pamiętaj, że jeśli czytelnik uzyska wszelkie potrzebne informacje z leadu, odpuści kontynuowanie czytania dalszej części tekstu.

Ponadto pisząc lead w artykule, należy pamiętać o tym, że jest kierowany do czytelników pochodzących z różnych środowisk. Z tego względu nie powinno się nadużywać w nim skomplikowanych, typowo branżowych sformułowań. Najlepiej odpuścić żargon i postawić na prostotę!

Dodatkowo pisząc lead artykułu sponsorowanego, warto połączyć wiedzę z psychologią i perswazją. Najlepiej zastanowić się, jak wpłynąć na czytelnika, aby czuł on potrzebę zapoznania się z dalszą częścią artykułu. Warto wykorzystać wspomniane wyżej cytaty, dane statystyczne i pytania.

Dobry lead kluczem do sukcesu

Należy pamiętać, że lead artykułu to kluczowy element tekstu. Jeśli nie będzie on posiadał odpowiednich cech, użytkownik szybko opuści Twoją stronę. Aby tego uniknąć, warto zlecić tworzenie treści profesjonalnej firmie. Specjaliści doskonale wiedzą, jak napisać lead, aby podbił on serca czytelników i zachęcił do pozostania na Twojej witrynie. Jeśli szukasz rzetelnej, zaufanej firmy specjalizującej się w tworzeniu profesjonalnych treści na stronę internetową przyjaznych dla czytelnika i wyszukiwarki, zapoznaj się z naszą ofertą. Z przyjemnością przygotujemy dla Ciebie teksty o odpowiedniej strukturze, które wzbogacą Twoją stronę internetową i staną się świetną wizytówką Twojej firmy.