Co to jest Q&A i FAQ na stronie

Co to jest Q&A i FAQ na stronie

Współcześnie w Internecie tworzy się masa skrótowców, które w teorii mają ułatwiać szybką i bezproblemową komunikację. Niektóre skróty, często powielane na forach internetowych i portalach społecznościowych, bywają jednak trudne do zrozumienia. Zwłaszcza osoby starsze, bądź nieznające języka angielskiego, mają problem ze zrozumieniem genezy powstawania określonego skrótowca. I tak skrót, który w teorii miał ułatwić sprawną komunikację, staje się elementem wywołującym szum informacyjny. Problem pojawia się wtedy, kiedy nie znamy znaczenia poszczególnych słów, wchodzących w skład danego skrótu, lub po prostu mamy styczność z danym skrótem po raz pierwszy. Zarówno Q&A, jak i FAQ to skrótowce od języka angielskiego. Co oznaczają, kiedy się ich używa, i jakie są różnice między nimi?

Geneza powstawania skrótów i zapożyczeń z języka angielskiego

Nie ulega wątpliwości, że angielskie skróty i skrótowce stały się znaczącym elementem języka komunikacji internetowej, języka biznesu czy nawet mowy potocznej. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak często posługuje się angielskimi skrótami. DVD, LCD, PIN czy WWW to skrótowce, z którymi miał styczność niemal każdy. Częściowo wypaczyły one rozbudowane nazewnictwo. Znaczna większość społeczeństwa doskonale wie, czym jest np. DVD, ale nie byłaby w stanie wyjaśnić, co oznaczają poszczególne litery, wchodzące w jego skład. Angielskie firmy narodowe sukcesywnie wprowadzają kolejne skrótowce do obiegu komunikacyjnego. Celem jest przede wszystkim szybkie przekazanie danego komunikatu – bez zbędnej dbałości o rozbudowane akapity czy złożone zdania. Odbiorca ma odebrać z przekazywanej treści określone, jasno sprecyzowane elementy.

Co to jest FAQ – co to znaczy i jakie ma znaczenie na stronie internetowej?

FAQ to skrótowiec od angielskiego wyrażenia “frequently asked questions”. W polskim tłumaczeniu oznacza to “najczęściej zadawane pytania”. Klienci, decydując się na współpracę z daną marką, często szukają odpowiedzi na nurtujące i często niejasne na pierwszy rzut oka kwestie. Nie ulega wątpliwości, że sekcja przeznaczona na najczęściej zadawane pytania to powszechnie występujący element na większości stron internetowych. Stanowi ważną rolę na przestrzeni relacji, między przedsiębiorcą a klientem. Z punktu widzenia konsumenta jest to najwygodniejszy sposób, na zapoznanie się z poszczególnymi treściami, bez konieczności kontaktowania się z firmą w sposób bezpośredni. Rozmowy telefoniczne bywają niezręczne dla wielu.

Dlaczego warto dodać FAQ na swoją stronę internetową?

Aby zrozumieć sens stosowania sekcji FAQ na stronach internetowych, warto spojrzeć na tę kwestię z perspektywy klienta czy użytkownika sklepu. Korzystając z usług danej firmy, chcemy mieć pewność, że w pełni rozumiemy zasady współpracy z danym przedsiębiorstwem. Kupowanie kota w worku to ostatnia rzecz, na jaką decyduje się konsument. Profesjonalnie i precyzyjnie wykonana sekcja FAQ daje możliwości bezproblemowego zapoznania się z ofertą. Klient nie musi kontaktować się w sposób bezpośredni, jeśli nie chce tego robić. Oczywiście, bezpośredni kontakt z klientem także może przynosić wymierne korzyści. Warto jednak dać mu możliwość wyboru. Jeśli woli znaleźć odpowiedź na nurtujące go pytanie za pośrednictwem strony internetowej – skorzysta z dopracowanej sekcji FAQ. Jeśli zaś oczekuje rozbudowanej odpowiedzi i bezpośredniego kontaktu – skontaktuje się z firmą telefonicznie. Szeroki wachlarz kontaktów to niezwykle istotny aspekt na płaszczyźnie budowania relacji z klientem.

Co to jest Q&A?

Q&A to skrótowiec od angielskiego wyrażenia „questions and answers”, co oznacza “pytania i odpowiedzi”. Jest to niezwykle popularny format nie tylko w języku biznesu, ale i na kanałach YouTube, blogach, czy grach planszowych. Przez to też jest bardziej znany niż skrótowiec FAQ. Oba terminy mają swoje zastosowanie na stronach internetowych, ale nie oznaczają tego samego. W przypadku Q&A użytkownicy sklepu mają możliwość dodawania własnych treści. W FAQ są one z góry narzucone przez autora serwisu. Obydwie sekcje są bardzo wygodne dla wielu użytkowników internetowych i pozwalają szybko znaleźć odpowiedź na zadane przez nich pytanie.

Jakie pytania mogą pojawić się w Q&A na stronie?

Pytania do Q and A powinny być dokładnie przemyślane pod kątem logistycznym. Warto zastosować tę formę, jeśli strona ma strukturę podobną do forum, na którym użytkownicy mają możliwość ingerencji w treść. Jest to również trafne rozwiązanie w przypadku stron, poświęconych konkretnym produktom. Użytkownicy mogą dzięki temu wyrazić swoją opinię na jego temat, stając się jednocześnie rzetelnym źródłem informacji. Najlepszym sposobem na znalezienie pytań do Q and A, jest przeanalizowanie, jakie pytania dotychczas zadawali potencjalni klienci za pośrednictwem rozmów telefonicznych, czy e-maila. Nie ma jednak recepty na uniwersalne pytania do Q and A, ponieważ zależy to od specyfiki danej firmy. Poprawne wdrożenie sekcji Q&A i FAQ bez wątpienia może jednak przynieść wymierne korzyści dla Twojej działalności.