Co to jest long tail?

Co to jest long tail?

Dzisiejszy marketing niemal całkowicie rozgrywa się w wirtualnej przestrzeni. Natomiast to, jak znana jest firma i jak dużymi sprzedażą czy zainteresowaniem może się pochwalić, zależy w dużej mierze od dobrego pozycjonowania strony internetowej. Działania obejmujące ten obszar nie mogą się obyć bez słów kluczowych typu long tail – co to jest i dlaczego odgrywają tak ważną rolę? Dowiesz się w poniższym artykule.

Pozycjonowanie za pomocą fraz long tail – na czym polega?

Aby dobrze zrozumieć, co to jest long tail i w jakim celu stosuje się takie frazy, warto wiedzieć, na czym polega proces pozycjonowania strony internetowej. W skrócie pomaga on sprawić, by witryna stała się bardziej widoczna dla użytkowników Internetu. Za tym enigmatycznym stwierdzeniem kryje się jednak szereg czynności, których wykonanie wymaga odpowiedniej wiedzy i rozeznania.

To, na jak wysokiej pozycji wyświetlana jest dana strona po wpisaniu konkretnego hasła w wyszukiwarkę, zależy właśnie od dobrego pozycjonowania. Im wyżej znajduje się witryna, tym większa szansa, że użytkownik wyszukiwarki skorzysta właśnie z niej, by zaspokoić swoje zapotrzebowanie na produkt lub usługę. Firma może wypozycjonować swoją stronę, czyli sprawić, żeby znalazła się wyżej w wynikach wyszukiwania – najlepiej w pierwszych dziesięciu. Jak to zrobić?

Ważna jest analiza słów kluczowych, czyli haseł, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę, aby przejść na daną stronę lub witrynę konkurencji. Następnie uzyskane informacje wykorzystuje się podczas tworzenia umieszczanych na stronie treści, na przykład artykułów czy opisów produktu. Im większe zagęszczenie trafnych słów kluczowych, tym chętniej wyszukiwarka pokaże internaucie naszą witrynę na zapytanie, które pasuje do profilu firmy.

Co to jest long tail?

Long tail to rodzaj słów kluczowych, tak zwana ,,fraza długiego ogona”. Oznaczają rozbudowane wyrażenia, zazwyczaj składające się z co najmniej 3 słów. Taka konstrukcja zawiera więcej wyrazów, z czego każdy kolejny bardziej doprecyzowuje wymagania odbiorcy względem wyniku wyświetlonego przez wyszukiwarkę. W ten sposób potencjalny klient bardzo wyraźnie komunikuje, czego szuka. Co więcej, często frazy long tail generują większość wartościowego ruchu na stronie. Dzieje się tak, ponieważ internauci mający mocno sprecyzowane potrzeby zakupowe trafiają na dany portal po wpisaniu do wyszukiwarki konkretnego hasła, które je wyraża. Ponadto frazy long tail skutecznie ograniczają liczbę wyników wyświetlonych potencjalnemu klientowi, a więc sprawiają, że w określonym obszarze firma spotyka się z niższym poziomem konkurencji.

Oprócz fraz long tail istnieją także generyczne. Czym się od siebie różnią?

Frazy generyczne to na przykład ,,torty”. Na takie hasło wpisane w wyszukiwarkę, może nam ona zaproponować różne produkty i usługi, ponieważ nie sprecyzowaliśmy, czego dokładnie poszukujemy. Dlatego w wynikach wyszukiwania możemy ujrzeć na przykład pomysły na dekorację tego typu wypieków, pobliskie cukiernie czy sklepy z akcesoriami cukierniczymi.

Frazy long tail w tym przypadku to chociażby ,,torty na zamówienie Warszawa”, ,,torty okolicznościowe w Warszawie” czy ,,akcesoria do dekoracji tortów”. Wówczas wyszukiwarka pokaże nam dokładnie to, czego szukamy.

Dlaczego frazy long tail są tak istotne w optymalizacji strony?

Wiemy już, co to znaczy long tail. Aby poznać ich znacznie, warto wczuć się w sytuację potencjalnego użytkownika Internetu lub przypomnieć sobie własne postępowanie, gdy w nim czegoś szukaliśmy. Po chwili namysłu zapewne zauważymy, że ogólne i krótkie zapytania wpisujemy zazwyczaj wtedy, gdy chcemy się rozeznać w temacie, sprawdzić, jakie mamy możliwości lub, kiedy nie do końca wiemy, czego szukamy. W takich sytuacjach posługujemy się frazami generycznymi. W przeciwnym wypadku, a więc wtedy, gdy mamy jasno sprecyzowane oczekiwania i potrzeby, wpiszemy w wyszukiwarkę frazy long tail, które pozwolą nam szybko znaleźć dokładnie to, czego szukamy.

Frazy long tail są mniej konkurencyjne, to znaczy generują niższą liczbę wyników wyszukiwania. Cechują się także obniżoną popularnością, więc pozycjonowanie na takie słowa kluczowe będzie nas mniej kosztować. Oczywiście, należy inwestować również w krótkie frazy, ponieważ potencjalny klient może mieć mniej sprecyzowane potrzeby. Wiąże się to z tym, że gdy potencjalny klient trafi na naszą stronę ,,przypadkiem”, odwiedzona witryna po chwili poruszania się po niej może okazać się przydatna. Wyższym współczynnikiem konwersji niż frazy generyczne cechują się natomiast long tail. Wspomniany współczynnik to procent osób, które odwiedziły naszą stronę i wykonały na niej pożądaną przez nas czynność, czyli na przykład kupiły produkt.

Long tail – co to i jak może pomóc zbudować zaufanie do marki oraz większe zasięgi?

Frazy long tail możemy wykorzystać nie tylko do pozycjonowania produktów w sklepie. Marketing internetowy, aby był skuteczny, musi się opierać na kompleksowych działaniach. Niemniej ważne od przyciągnięcia klientów na naszą stronę jest sprawienie, by zostali z nami na dłużej. W tym celu muszą się przekonać o tym, że mogą nas obdarzyć swoim zaufaniem. Dlatego tak wiele firm decyduje się na prowadzenie bloga z artykułami poradnikowymi, które związane są z profilem prowadzonej działalności. Dzięki temu klient zauważa, że na przykład producent specjalistycznego środka czyszczącego naprawdę zna się na rzeczy, a radca prawny posiada szeroką wiedzę w praktykowanej dziedzinie.

Warto zauważyć, że frazy long tail zazwyczaj świetnie się nadają na tytuły takich artykułów – ,,jak wyczyścić srebrną biżuterię?” czy ,,jak założyć działalność gospodarczą?”. Internauta, wpisując takie zapytanie w wyszukiwarce, nie tylko otrzyma rozbudowaną odpowiedź od specjalisty, ale również produkt lub usługę, które potencjalnie zaspokoją jego potrzeby lub go zainteresują. Takim sposobem frazy long tail pomagają nawiązać relację z klientem.