Najważniejsze zasady SEO copywritingu

SEO Copywriting

Jeśli pracujesz jako copywriter, posiadasz stronę internetową albo chociaż zrobiłeś szybki research, na pewno spotkałeś się z terminem SEO copywritingu. SEO to skrót od Search Engine Optimization, czyli po polsku optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Jest to pisanie takich tekstów, które dobrze się pozycjonują, przede wszystkim w wyszukiwarce Google. Najprościej mówiąc, dobrze zoptymalizowane teksty pozwolą Twojej stronie pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu znacząco wzrośnie szansa, że klient “kliknie” właśnie na Ciebie i skorzysta z Twoich usług. Badanie HubSpot wykazały, że jedynie 25% użytkowników sprawdza wyniki pojawiające się na drugiej i kolejnej stronie. Zatem, żeby zdobyć zainteresowanie znaczącej liczby potencjalnych klientów, musisz wyznaczyć sobie za cel pojawienie się na stronie pierwszej.

SEO copywriting – co to jest?

Czym więc jest SEO copywriting? To klucz do dobrego pozycjonowania, a tym samym większej ilości wyświetleń, które przekładają się na zwiększenie sprzedaży. Copywriting kojarzy się często z wymyślaniem haseł reklamowych, sloganów czy kreatywnych haseł. Coraz częściej potrzebni są jednak copywriterzy piszący pod SEO. To dobra droga, żeby wejść do zawodu, takich tekstów jest potrzebnych wiele.
Kiedy Google wprowadziło algorytmy pozycjonowania, opierały się one głównie na tym, by do strony prowadziło jak najwięcej linków zewnętrznych. Wtedy ludzie piszący pod SEO tworzyli głównie presell pages (nazywane żartobliwie preclami) – pełne fraz kluczowych odmienionych przez wszystkie przypadki. Ciekawe być może dla robotów, ale dla ludzi były uciążliwe do czytania. Teraz Google coraz bardziej stawia na promowanie wartościowych treści. Dlatego SEO copywriter powinien mieć dobry warsztat pisarski, ale też umiejętność umiejscowienia odpowiednich fraz kluczowych.

Zasady copywritingu SEO

Pisanie pod SEO to wiele różnych mechanizmów przez które trzeba filtrować swój tekst. Nikt nie posiada stuprocentowej wiedzy jak stworzyć najlepszy tekst pod wyszukiwarkę. Algorytmy Google są skomplikowane i często się zmieniają. Jest jednak kilka podstawowych zasad, których trzeba przestrzegać.

Umieszczanie fraz kluczowych

Wciąż należy pamiętać o frazach: głównych i pobocznych. Nie jest to już bezmyślne odmienianie fraz przez przypadki jak 10 lat temu w tekstach preclowych. Dzisiaj algorytmy Google potrafią odmieniać, a także znają się na synonimizacji! Nie musisz martwić się jak upchnąć zbiór słów w mianowniku. Skup się, by tekst był merytoryczny, a frazy naturalnie umiejscowione w tekście.

Ile razy fraza kluczowa powinna się pojawić w tekście?

To zależy. Prawdopodobnie najlepsza odpowiedź to: jak najwięcej, ale tyle, by tekst wciąż brzmiał naturalnie. Oczywiście, łatwiej jest umieścić więcej fraz w dłuższym tekście. Napisanie krótkiego, zgrabnego tekstu, które będzie świetnie pozycjonował to wyzwanie! Tutaj piszemy jak długie powinny być opisy kategorii i produktów.

Linki wewnętrzne

W tekstach warto umieszczać linki wewnętrzne, czyli takie, które prowadzą do innego miejsca na tej samej stronie. Boty Google to lubią, ale zwiększa to również szanse, że czytelnik zapozna się z innym tekstem, a to oznacza większy ruch na stronie. Pamiętaj jednak, by robić to z głową i linkować do treści pasujących do tematu.

Pamiętaj, że piszesz dla czytelnika!

Tak, wyszukiwarki są ważne. Jednak czytelnik nie wróci po więcej tekstów, jeśli pierwszy mu się nie spodoba. Oprócz pisania “dla ludzi” postaraj się też, aby tekst miał akapity, śródtytuły, wypunktowania tam, gdzie to możliwe. Może jakieś zdjęcie pomiędzy, by dać czytelnikowi chwilę oddechu? Przeczytaj swój tekst oczami użytkownika i zastanów się czy chciałbyś go czytać.

Zasad SEO copywritingu jest oczywiście więcej. W internecie jest wiele kursów, które uczą jak dobrze pisać pod wyszukiwarki. Najważniejszą zasadą jest pamiętanie o czytelniku. Warto też śledzić blogi i social media osób, które zajmują się tym na co dzień. To tam znajdziesz najświeższe informacje o tym jak pisać pod wyszukiwarki.